Innowacyjność i innowacje. Podstawy, uwarunkowania i rozwijanie
Tematem pracy jest istotny obecnie obszar innowacyjnej działalności człowieka w sferze produktowej. Wskazano w niej ważniejsze źródła innowacyjności zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i w wymiarze organizacji. Następnie omówiono najistotniejsze uwarunkowania innowacyjności oddziałujące z zewnątrz na organizację oraz uwarunkowania wewnętrzne. Wprowadzono pojęcie kreatora innowacji i zaprezentowano przykłady wybitnych innowatorów. Omówiono również zagadnienie zarządzania procesami tworzenia innowacji, w tym dostrzegany ostatnio coraz częściej szerszy kontekst zarządzania innowacjami w wymiarze cyklu życia produktów. Dokonano przeglądu różnych aspektów wprowadzania innowacji w życie, skupiając się na zagadnieniu przedsiębiorczości oraz na różnych działaniach biznesowych, a także prezentując specyfikę tworzenia przedsięwzięć biznesowych opartych na zaawansowanych technologiach. Przedstawiono na przykładach wpływ innowacji na sukcesy rynkowe organizacji. Zaprezentowano specyfikę innowacyjności w funkcjonowaniu zarówno dużych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw. Zasygnalizowano praktyczne aspekty rozwiązywania problemów innowacyjnych z wykorzystaniem intuicji.